Strona główna · Travelling

Wakacje na Balkanach – Chorwacja, Czarnogóra, Bosnia i Hercegowina

IMG_5982 (1280x853)pZbliża się mój ulubiony czas w roku, czyli lato. Pewnie wiele osób zastanawia się jaki kierunek obrać na tegoroczny urlop. Jeżeli jedną z opcji jaką bierzecie pod uwagę jest podróż na Bałkany i zastanawiacie się czy warto to koniecznie przeczytajcie ten wpis. Opowiem w nim o swoich wrażaniach z wakacji w Czarnogórze.

Wśród moich znajomych Półwysep Bałkański to wciąż mało popularny kierunek wakacyjnych wyjazdów. Ja lubię odkrywać  nieoczywiste miejsca, dlatego perspektywa  zwiedzenie tego regionu Europy wydała mi się interesującym pomysłem. A po obejrzeniu w internecie krajobrazów od razu stwierdziłam, że muszę zobaczyć te widoki na własne oczy.

Bałkany to dobre miejsce dla tych, którzy chcą zwiedzić ciekawe miejsce, zobaczyć kawałek świata, a przy tym nie wydać majątku. Co prawda walutą obowiązująca w Czarnogórze jest euro, ale ceny wciąż są dużo niższe niż w Hiszpanii, Włoszech, a nawet Grecji. W swoją podróż wybraliśmy się razem z grupką przyjaciół. Łącznie jechało nas 8 osób – w końcu w kupie raźniej :D. Naszym głównym celem pobytu była Czarnogóra i to ją przede wszystkim zwiedzaliśmy, ale po drodze zahaczyliśmy też o Chorwację, a także Bośnię i Hercegowinę. Strasznie żałuję, że nie dotarliśmy do Albanii, ale jest powód aby wrócić w tamte rejony. Z pewnością chciałabym zwiedzić kiedyś ten piękny kraj. Nasz wyjazd odbył się na przełomie sierpnia i września, dzięki temu wciąż mogliśmy korzystać z ciepłych dni, ale za to ceny były nawet o połowę niższe niż w szczytowym sezonie!

Czarnogóra

Czarnogóra to państwo, w którym spędziliśmy zdecydowanie najwięcej czasu. Mieszkaliśmy w typowo turystycznej miejscowości – Budva. Jest to miasteczko położone nad morzem Adriatyckim, odgrodzone od lądu górami. Wyobraźcie sobie widok z okna, z którego jednej strony widać góry, a z drugiej morze <3. Pomimo tego, że Budva jest dosyć mocno skomercjalizowana, czasem wręcz jarmarczna, a jej urbanizacja podąża w złym (moim zdaniem) kierunku, to jest tam kilka urokliwych miejsc.

Stare Miasto

Pierwszym z nich jest starówka. W 1979 r. Budvę nawiedziło trzęsienie ziemi, które zniszczyło większość zabytkowych kamienic starego miasta. Dziś są one niemal całkowicie odrestaurowane, dlatego Budva może się poszczycić jedną z piękniejszych starówek nad Adriatykiem.

IMG_6446 (1280x853)

IMG_6433 (1280x853)

Pomnik tancerki na starówce, jedna z głównych atrakcji turystycznych w Budvie 😉

Wyspa św. Mikołaja

Jest to największa wysepka na czarnogórskim wybrzeżu. Roztaczają się z niej widoki na miasto, Riwierę Budvańską i wzgórza je otaczające. Na wyspę kursują stateczki z miejskiego portu, koszt rejsu to 5 euro. Jest tam po prostu przepięknie. Oczywiście plaża na wyspie jest kamienisto-żwirowa, więc wylegiwanie się na ręczniku odpada. Warto wynająć leżak wraz z parasolem, ponieważ słońce jest bardzo bardzo mocne. Nie trudno o udar lub poparzenia słoneczne. Można również zabrać sprzęt do nurkowania, na pewno się przyda :).

IMG_6002 (1280x853)

IMG_6001 (1280x851)

IMG_6016 (1280x853)

Wyspa św. Stefana (Sveti Stefan)

To kolejna niewielka wysepka położona na południe Budvy. Znajdują się na niej doskonale zachowane budynki. Niektóre nawet z XV wieku! Niestety jest ona praktycznie niedostępna dla turystów. Miejsce to praktycznie w całości zostało przerobione na baaaaardzo luksusowy hotel z prywatną plażą. Jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że w 2014 r. odbyło się ta wesele serbskiego tenisisty Novaka Djokovicia. My tę wysepkę mogliśmy podziwiać ze statku, którym pływaliśmy po okolicy.

IMG_6099 (1280x843)

Nasz rejs po Adriatyku zakończyliśmy na plaży Ploce, gdzie odważyłam się skoczyć do wody :D. Nie wygląda to na tak emocjonujące przeżycie, ale wierzcie mi, że było.

IMG_6299 (1280x853)

IMG_5969 (1280x837)

Budva nocą

IMG_6211 (1280x852)

Krystalicznie czyste wody Czarnogóry ❤

W kolejnych postach powiem więcej o innych miejscach, które zwiedzaliśmy w Czarnogórze. Zabiorę Was m.in. do Kotoru i w góry Durmitor. Nie sposób zawrzeć wszystko w jednym wpisie ;). A może ktoś z Was był już w Czarnogórze?